Denne skulpturen av Kristus på korset er av svært høy kvalitet, men korset har gått tapt. Kroppen er svakt bøyd, det kronede hodet ligger litt mot høyre, og øynene er lukket. Kristus er ikledd et langt lendeklede, med en fold øverst, som gjør at kledets røde innside viser. Føttene er lagt oppå hverandre og gjennomboret av én enkelt nagle. Ribbeina og brystkassen på den tynne overkroppen er fint utført, fra såret i siden renner det blod. Håret, skjegget og lendekledet var opprinnelig gyllent med gul lasur på bladsølv (imitasjonsgull), men over tid har sølvet korrodert og lasuren mørknet. I skulpturen møtes den romanske Kristus som konge med krone (Christus Rex) med den lidende Kristus (Christus patiens). Denne typen, Christus Rex patiens («den tolmodige Kristus kongen»), var utbredt i Skandinavia og kan for eksempel gjenfinnes i krusifiksene fra Jondal og Kaupanger.
Figuren kan ha vært et alterkors eller et triumfkors oppstilt eller opphengt i overgangen mellom kor og skip. Aron Andersson gjenkjenner i verket stilimpulser fra engelsk skulptur og foreslår en opprinnelse i et norsk verksted under engelsk påvirkning. I England er ingen store krusifikser fra 1200-tallet bevart, på grunn av protestantisk ikonoklasme.
Norge, 1230-1240
Fra Fresvik i Sogn, på museet siden 1880
Eik, polykromi, imitasjonsgull
H 77 x B 70 x D 15,5 cm
Inv. nr. MA 244